Biografie

Widaszek Roman, dr hab., prof. AM


 Roman Widaszek – klarnecista, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach – klasa  prof. H. Kierskiego.

Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.

Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim ( 1995r. ), a także III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990 r.).

Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki.

Odznaczony Brązowym Krzyżem  za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej.

Prowadząc ożywioną działalność artystyczną ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami jak Sharon Kam, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble.

Występował jako solista z większością polskich orkiestr  m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Krakowską, Wrocławską, Poznańską, Szczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, Lubelską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach, wykonując kompozycje Stamitza, Mozarta, Webera, Kurpińskiego, Ponchiellego, Mendelssohna, Krommera, Brucha, Lutosławskiego.

Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą - Czechy, Niemcy, Włochy, Portugalia, Finlandia, Korea Pd., Japonia, Chiny.

Dokonał wielu nagrań płytowych (głównie jako kameralista). Są to m.in. płyta z Krakowskim Triem Stroikowym, zawierająca muzykę polską XX w.(DUX), oraz płyty nagrane z Kwartetem Śląskim zawierające „ Recalling a Serenade ” P.Szymańskiego  (EMI),  „ Po drugiej stronie lustra” na klarnet i kwartet smyczkowy Z. Bargielskiego (CD Accord – nominacja do nagrody Fryderyki 2013), oraz „Trzy utwory na klarnet, harfę i kwartet smyczkowy ” A. Tasmana.

W 2011 roku nagrał płytę z polską muzyką kameralną zawierającą m.in.  kompozycje F. I. Dobrzyńskiego i F. Lessela (DUX), za którą otrzymał dwie nominacje do nagrody Fryderyki 2012. W roku 2012 wraz z francuskim klarnecistą Jean Marc Fessardem, oraz Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, nagrał  Trzy Intermezza na dwa klarnety i orkiestrę Mikołaja Góreckiego (DUX – nominacja do nagrody Fryderyk 2014). W roku 2014 ukazała się płyta (DUX) zawierająca kameralne dzieła Krzysztofa Pendereckiego – Preludium na klarnet solo, Trzy miniatury na klarnet i fortepian, oraz Sextet.

Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu) . To właśnie na tym instrumencie zagrał wspólnie z Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu " Muzyka w Starym Krakowie" w 2004r. wykonując  Konzertstücke op. 113 i 114 F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę.  W 2009 roku został zaproszony, jako solista, do udziału w Światowym Kongresie Klarnetowym – Clarinet Fest w Porto. W ramach tego kongresu  poprowadził również kurs klarnetowy w Konserwatorium Muzycznym w Porto.

Wykładowca i juror krajowych i zagranicznych kursów, oraz konkursów klarnetowych.

 

Jest  członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego oraz Krakowskiego Kwintetu Dętego.

 W latach 1997 – 2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis.

 Jest wykładowcą katowickiej Akademii Muzycznej.

 

Roman Widaszek – fragmenty recenzji

„…Kolejnym utworem tego wieczoru było Concertino na klarnet i orkiestrę op.26 C.M.Webera. Jako solista wystąpił Roman Widaszek, który zazwyczaj zajmuje miejsce za pulpitem pierwszego klarnecisty. Tym razem miał okazję popisać się pięknym, słodkim  dźwiękiem, bezpretensjonalną muzykalnością i doskonałą techniką. Żałowałem, że utwór trwał tylko kilkanaście minut, bo chętnie słuchałbym gry tego solisty znacznie dłużej.”

 

Zbigniew Lampart                                                      „ Dziennik Polski” 06.12.1997r

 

„…W programie znów znalazł się Koncert klarnetowy A - dur KV 622 Mozarta…

Partię solową grał Roman Widaszek, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej, od lat pierwszy klarnecista Capelli Cracoviensis. Płynące stąd dobre porozumienie z dyrygentem zaowocowało należytą spoistością interpretacji i wręcz kameralnym muzykowaniem”.

 

Anna Woźniakowska                                                  „Dziennik Polski” 10.06.2002r

 

„…powiedzieć trzeba, że był to najdoskonalszy i najmocniejszy, choć niestety najkrótszy, moment sobotniego wieczoru. Zabrzmiały dwa Konzertstuecki na klarnet i basethorn Mendelssohna: f-moll op 113 i d- moll op.114.Klarnecistce Sharon Kam towarzyszył grający na basethornie Roman Widaszek. W obu miniaturach koncertowych było znakomite – niemalże doskonałe zespolenie solistów. Kam i Widaszek zachwycali popisową wirtuozerią oraz pięknym brzmieniem kantyleny. Wytrawny zaś dyrygent z radością wyprowadzał kolejne pełne blasku kadencje pary gwiazd…Wieczór ten pozostanie w pamięci przede wszystkim jako świetny popis wirtuozerii klarnecistów – Izraelki oraz Polaka.”

 

Tomasz Jakub Handzlik                                            „ Gazeta Wyborcza” 23.08.2004r

 

 „ … zawsze bardzo dobry, a tym razem wręcz uskrzydlony, pełen muzycznej finezji Roman Widaszek…”

 

Anna Woźniakowska                                               „ Dziennik Polski” 25.08.2004r

 

„…Finezja wykonawcza połączona z wysokiej klasy wirtuozerią, pełna wdzięku i humoru, sprawiła słuchaczom czystą muzyczną rozkosz. Trzeba było bisować.”

 

Kazimierz Rozbicki                                                „ Dziennik Miasto” 08.10.2007

 

„…Bassethornista Roman Widaszek unosił się nad brzmieniem orkiestry ze swoją piękną, przejrzystą barwą z prawdziwym wdziękiem i elegancją…”

 

„…Na szczęście mieliśmy w osobach Arkadiusza Adamskiego i Romana Widaszka prawdziwych wirtuozów, grających z precyzją, dowcipem i kulturą, bogatym dźwiękiem i zachwycającą dynamiką. Sposób ich dialogowania był po prostu mistrzowski; świetnie napisana muzyka została przez nich opowiedziana w sposób wartki, przejrzysty i szalenie atrakcyjny…”

 

Dorota Gonet                                                                „ Gazeta Wyborcza” 09.09.2008

 

„…Te małe, powstałe w 1833 roku koncerty instrumentalne, okazały się nie tylko błyskotliwymi miniaturami o wyraźnej motywice żydowskiej, ale i wspaniałymi okazjami dla wirtuozowskich popisów dwóch znakomitych klarnecistów : urodzonego w Nowym Jorku Dimitria Ashkenaz’ego i Polaka Romana Widaszka. …Obaj soliści stworzyli bowiem wyborny duet…”

 

Andrzej Chylewski                                                      „ Głos Wielkopolski” 06.04.2009

 

„…Jednakże prawdziwym apogeum były dwa Konzerstück na klarnet, basethorn oraz orkiestrę. Pełne zwiewności, energii oraz wzajemnych gonitw wśród solistów, wzbudziły niezwykły podziw wśród słuchaczy. Niesamowicie żartobliwe, pod każdym względem – brzmienia, faktury oraz wykonania, rysowały uśmiech chyba na ustach wszystkich zgromadzonych w katowickiej sali. Słowa uznania należą się też solistom – Arkadiuszowi Adamskiemu na klarnecie oraz Romanowi Widaszkowi na basethornie, którzy zagrali swoje partie w niezwykle efektowny, i ciekawy muzycznie sposób, po czym zostali uhonorowani burzą braw …”

 

Jacek Krząkała                                                            „ Muzyka 21 ”  07-08.2009

 

„…Jako solista wystąpił Roman Widaszek, także absolwent katowickiej Akademii Muzycznej. Bardzo sprawny technicznie, posługujący się pięknym dźwiękiem i znakomitą dynamiką, wspólnie z kwartetem stworzył pełną blasku i poezji interpretację utworu Głazunowa…Na zakończenie wieczoru artyści zagrali Kwintet klarnetowy A-dur KV 581Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tu znowu mogliśmy podziwiać nie tylko znakomite zgranie zespołu, ale także pełne blasku muzykowanie we współpracy z Romanem Widaszkiem. To była naprawdę duża przyjemność - słuchanie dzieła napisanego z genialnym wyczuciem formy i brzmienia, jakie miał Mozart, w interpretacji muzyków obdarzonych talentem, którym umieją się dzielić z innymi.” 

 

Dorota Gonet                                                                „ Gazeta Wyborcza” 10.08.2009

 

„…Zakopiański koncert rozpoczął się Preludiami tanecznymi na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i smyczki Witolda Lutosławskiego, z solistą Romanem Widaszkiem na klarnecie. Utwór z 1955 r., o charakterze suity, spokojny i niemal kameralny, pozwolił raz jeszcze zapoznać się z niezwykłym talentem śląskiego klarnecisty…”

 

Maciej Pinkwart                                                  „Tygodnik Podhalanski”  08.2013                                  


Biuletyn Informacji Publicznej